!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Hvordan fermentere grønnsaker? (Tidforendring)

0

Hvordan fermentere grønnsaker?


Fermentering er enkelt, rimelig og gir kroppen mange gode bakterier. Jeg skal dele en av favoritt oppskriftene til Donna Gates, og ta for meg fermenterings prosessen steg for steg.

Oppskrift:

  • 1 Eple
  • 7 dl Vann
  • Starter kultur
  • 1 ts Salt
  • 3 stk Hodekål
  • 6 Gulerøtter
  • Ingefær (en liten bit)

Steg 1.
Kjør kål, gulerøtter, ingefær og eple i en food prosessor, eller blender til alt er hakket opp. Spar toppen av kålen til senere.

Steg 2. 

Mål opp 7 dl vann og rør inn saltet og starter kulturen (kan sløyfes). Starter kulturen gjør at bakteriene gror fortere, og det produseres vitamin k2. Ikke alle fermenterte grønnsaker inneholder K2. Bruker du en starterkultur vil bakteriene i starter kulturen produsere K2.  K2 er et livsviktig vitamin som hjelper å styrke beinene, Beskytter mot hjertesykdom. Beskytter cellene mot oksidativt stress, og styrker immunforsvaret.

Steg 3:

Hell vannet over i bollen med de fermenterte grønnsakene. (rør rundt, til det er godt blandet)

Ha blandingen over i en glass bolle. (pakk blandingen godt ned i glasset) Det skal være mye vann på toppen. Bruk kålbladene til å presse blandingen godt ned.



 

Steg 4:


 

Dekk glasset med en klut, og ha et strikk rundt. La glasset stå i romtempratur i et døgn før du setter den i kjøleskap. Du kan begynne å spise av den etter en uke.

Blandingen kan stå i kjøleskap opp til 6 mnd.

Start men en spiseskje fermenterte grønnsaker daglig, la kroppen venne seg til bakteriene. Jeg likte ikke smaken i starten, men nå elsker jeg fermentert mat. Jeg får skikkelig cravings, så det er tydelig at kroppen liker det.

Lykke til;)

#fermentering #mat #kosthold #onsdag #blogg #ernæring #hverdag #grønnsaker #oppskrift #motivasjon #inspirasjon






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Tidforendring

    Trebarnsmor med ulcerøs kolitt. Studerer til og bli ernæringsfysolog. Her kommer jeg til å dokumentere min vei til en bedre helse. Håper denne bloggen vil inspirere og motivere andre kronisk syke til å gjøre en endring for å bli bedre. Instagram; nutritionrebel

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde