!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Mage i balanse. (Tidforendring)

0

Mage i balanse.

Flere og flere har mageproblemer, mange går med daglige smerter som ingen lege kan diagnosere eller behandle. Legene skriver ut antibiotika for alt nå om dagen fra kviser til forkjølelse, det er bare et plaster på såret som kan skape mer skade enn det gjør godt. Antibiotika bør kun brukes i nødstilfeller, det tar livet av alle bakteriene i magen både gode og dårlige. Flere jeg kjenner har fått magen ødelagt av antibiotikakurer og har utviklet alvorlige tarmsykdommer som Chrons og Ulcerøs kolitt. Jeg har i mange år hatt diagnosen ulcerøs kolitt, men har klart å holdt det i sjakk med riktig kosthold, livstil og tilskudd. Jeg gir i dette innlegget noen tips til hvordan du kan få magen i balanse igjen.


 

1. Ikke drikk lettbrus

- Lettbrus inneholder søtstoff som aspartam, og sukralose. Disse søtningsmidlene tar livet av bakteriefloraen din, så du blir sårbar for virus, infeksjoner. Du trenger også disse for å kunne fordøye mat. Jeg har flere oppskrifter på bloggen som kan gi deg inspirasjon til supersunne og supergode alternativer;) 

2. Lag din egen fermenterte mat, eller ta probiotika.

Probiotika og fermentert mat tilfører kroppen de gode bakteriene som antibiotika har tatt livet av. Dersom du ikke har tid til å fermentere mat selv kan du kjøpe det på helsekosten. Ikke kjøp fermentert mat som du finner i hyllene i butikken, disse inneholder mye sukker og unødvendige tilsetningstoffer. 

Hvordan fermentere grønnsaker

3. Hvordan du spiser

Spis ditt siste måltid kl 17.00 på ettermiddagen! Dette gir kroppen hvile slik at den kan bruke energien på å reparere kroppen din istede for å fordøye mat hele natten. Spis ditt største måltid mellom kl 11-15.00, ditt siste måltid bør være et måltid som er lett å fordøye feks kyllingsuppe med grønnsaker. 

4. Mat

Har du først fått magen i ubalanse så må du tenke over hva du spiser. Mange matvarer er vanskelige å fordøye, disse bør du unngå i en periode for å kunne gi kroppen mulighet til å bli bedre. Korn, gluten og meieriprodukter er de største synderne og bør ikke være en del av kostholdet ditt. 

Jeg anbefaler deg å sjekke ut dietter som SCD (Specific Carbohydrate Diet), Body ecology , GAPS, The myers way, en variasjon av Paleo, eller foodmap. Vi er alle ulike uavhengig om vi har samme diagnose, så det er viktig at du selv prøver og feiler helt til du finner det som passer deg. Ikke få dårlig samvittighet dersom du ikke klarer og følge dietten 100%, det vil komme etter hvert. Jeg har selv funnet ut at en miks av disse diettene passer meg. 

5. Kyllingsuppe.

Jeg har vært vegetarianer i mange år, så tanken på å begynne å spise kjøtt var tøff. Men det første jeg startet med var å koke kyllingkraft å drikke dette hver dag. Jeg merket forskjell på magen etter første måltid! Kyllingkraft inneholder mye kollagen og viktige næringstoffer som styrker fordøyelsen. 

Les mer om fordelene her.

Les om hvordan du lager suppen her.

Det tar tid å lage kyllingkraft så dersom du er en av de som ikke har mulighet kan du kjøpe den i pulver form. 

6. Avførings overføring

Flere og flere med sykdommer som chrons og ulcerøs kolitt har blitt friske etter de har fått avføring fra en frisk donor. Avførings overføring tilfører magen bakterier som kan bidra til å normalisere bakteriefloraen. Det er viktig at du velger en donor som ikke har tatt mye antibiotika og som har en god helse, få donoren til å gå til legen og ta prøver av avføringen for å utelukke at han/hun har dårlige bakterier som kan gjøre tilstanden din verre. Les på forum og få kunnskap fra andre. Les mer her.

7. Til dere som har ulcerøs kolitt

Jeg vet dette er en kontroversiell tema. Men det er bevist i flere studier at nikotin reduserer betennelses tilstanden i pasienter med ulcerøs kolitt. Jeg vil ikke anbefale noen å begynne å røyke, men heller gå for mindre skadelige alternativer som snus eller nikotinplaster. Jeg snuser selv et par snus hver dag, og det fikk meg i remisjon på en uke!  

8. Tilskudd 

Curcumin- Dette er det ultimate tilskuddet for alle med mageproblemer, flere studier dokumenterer fordelene ved å ta dette tilskuddet. Curcumin er et ekstrakt fra gurkemeie (krydderet som du sikkert har i krydderhyllen) Curcumin er betennelsesdempende, beskytter mot frie radikaler, virker kreftforebyggende, og hjelper med å bygge opp bakteriefloraen. 

kollagen- Kollagen reparerer og styrker tarmsystemet. Det beste tilskuddet du kan kjøpe er dette. Jeg blander en scoop i te som jeg drikker hver kveld. 

L- glutamin- L glutamin er en aminosyre som styrker fordøyelsen. Kjøp et tilskudd som kun inneholder L-glutamin, mange av tilskuddene du får kjøpt hos gymgrossisten og lignende sider har mange tilsetningstoffer som kan irritere magen. Tilskuddet jeg anbefaler er dette

Enzymer- Mange med fordøyelsesproblemer klarer ikke å fordøye maten de spiser, kroppen produserer ikke nok enzymer. Vi må derfor supplementere for å gi kroppen støtte. Tilskudd jeg anbefaler her

9. Ta vare på deg selv

Vi lever i et samfunn hvor vi blir bombardert med stress, høye forventninger, og press fra alle kanter. Det viktigste du kan gjøre for å bli frisk er å sette av tid til deg selv. Gjør noe hver dag som gjør deg lykkelig, det trenger ikke koste mye penger eller ta mye tid. Det kan være så enkelt som å ta et bad, gå en tur, se en film.

10. Beveg deg

Når du er i bevegelse vil kroppen aktivere sitt indre medisinskap. Finn den treningsformen som passer deg, du trenger ikke løpe 1 mil hver dag for å få helsefordeler. Gå en tur, eller tren yoga hjemme dersom du er syk og sliter med å finne energien til å dra på treningssenter. 

11. Les og lær

Kunnskap er ditt viktigste redskap i din reise mot god helse. Kroppen din er unik du må finne det som passer for deg. Jeg elsker å høre på medisinske konferanser, lese på forum og lære av andre. Når det kommer til autoimmune sykdommer så har ikke legene nok kunnskap for å kunne hjelpe deg. Du må lære selv! Ellers havner du i en vond spiral med medisinering, sykehus og korte perioder med remisjon. Du kan bli helt frisk, du kan ha et liv uten smerter, men det er opp til deg å gjøre jobben. 

Et tips er FMTV, dette er en stømmetjeneste for helseinterreserte. Her ligger det mange dokumentarer og oppskrifter som gir deg inspirasjon. Det koster 60 kroner i måneden og er absolutt verdt pengene. 

12. Ta en allergi test.

De fleste med mageproblemer har mat allergier. Når tarmsystemet er ødelagt kan immunsystemet ditt reagere på helt vanlig sunn mat som du spiser hver dag og danne allergier mot disse. Jeg tok en allergi test og fant ut at jeg var allergisk mot nesten alt jeg spiste da tarmen min var på sitt verste. Noen av matvarene jeg var allergiske mot var epler, blomkål, kål, sitron, melk, gluten, hvete, og kaffe. Du kan ta en allergi test hos arena helse. Du får da tilsendt et lite papir som du skal smøre litt av blodet ditt på, så sender du det inn til arena helse som sender blodprøven inn til USA så får du svar om 1-2 mnd. 

13. Ikke vær sykdommen din!

Det værste du kan gjøre når du får en "Diagnose" er å bli din egen diagnose. Gjør du det blir det et fengsel, du vil ikke leve et liv fengslet av en diagnose som du selv kan reversere. Alle autoimmune sykdommer kan reverseres, ikke la noen si noe annet. Gjør det som må gjøres for at du skal bli frisk, ikke lag unnskyldninger. Tren, spis riktig, lær og lev! Lev livet ditt uavhengig av sykdommen din. Jeg har aldri latt diagnosen bli en del av den personen jeg er, den definerer ikke meg som person, jeg er ikke Lene med ulcerøs kolitt. Jeg snakker sjelden om sykdommen, og jeg bruker den ikke som en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Tenker du på deg selv som syk, snakker du ofte om sykdommen så gir du sykdommen makt over deg, og det vil bare gjøre deg sykere. Tankens kraft er enorm. Jeg husker en dag jeg satt på apoteket og ventet på at det skulle bli min tur. Ved siden av meg satt en dame sikkert i 50 års alderen, hun så du som en grå mus uten noen form for livsgnist, hun sukket og sukket og energien hennes var så tung at det var vanskelig å ikke bli påvirket av den. Du har helt sikkert møtt på mennesker som denne damen, jeg glemmer henne aldri. Et annet eksempel på tankens kraft er faren min. Faren min har levd med ulcerøs kolitt mesteparten av livet sitt, men det er få som vet at han har den. Han er selvstendig næringsdrivende og tar derfor sjelden fri, han fungerer godt uten medisiner, spiser det han ønsker, og ser yngre ut enn de fleste på hans alder. Jeg vet at grunnen til dette er at han alltid er positiv, han klager aldri og lar ikke sykdommen ta en tanke av dagen hans. Han er en stor inspirasjonskilde. Tenk positivt, vær takknemlig for de du har i livet ditt, ja du er syk men du vil bli bedre. Ikke la sykdommen din gjøre at du går glipp av livet. 

 

#tips #mageproblemer #sykdom #blogg #helse #kosthold #ernæring #hverdag #trening #mat 






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Tidforendring

    Trebarnsmor med ulcerøs kolitt. Studerer til og bli ernæringsfysolog. Her kommer jeg til å dokumentere min vei til en bedre helse. Håper denne bloggen vil inspirere og motivere andre kronisk syke til å gjøre en endring for å bli bedre. Instagram; nutritionrebel

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde